PRŠÍ
U nás i v zahraničí se v současné době vyrábí značné množství didaktických her. Mají luxusní provedení a tomu odpovídající ceny. Naše školy ale na ně peníze nemají. Jsou však již z dřívějších let zásobeny pomůckami, které měly ceny podobné, ale využití naprosto minimální. To mi vždycky moc vadilo, protože jsem řadu let měl na starosti kabinet 1. stupně ZŠ. A tak jsem se snažil vymyslet univerzální učební pomůcku, která by alespoň částečně vylepšila tento neradostný stav. Troufám si tvrdit, že se mi to podařilo.
Pomůcka PRŠÍ vznikala v průběhu pěti let. Její první verzi jsem používal již v začátcích čtyřletého projektu “ Hrajeme si “ v letech 1990 – 1994. Dnes mohu odpovědně říci, že je využitelná ve všech ročnících prvního stupně během celého školního roku. Moje slova potvrzují reakce učitelů, kteří si ji na základě mých ukázkových seminářů, prodávaných knížek a videokazety “ Hrajeme si “ vyráběli a později také kupovali. Samotný název vymyslely děti a je odvozen ze začátku většiny her, kdy rozstříhané lístky čísel nebo písmenek padají, rozhazované učitelem, na jejich hlavy …
Základní sestava PRŠÍ se skládá z části matematické a jazykové. Záměrně říkám jazykové, protože lístky lze využít i při výuce cizích jazyků. Z obrázků je patrné, že základní komplet obsahuje 5 archů s písmeny a čísly ( obr. 1 ).
Každý arch byl původně v prodávané pomůcce zastoupen 35 exempláři. Po rozstříhání tak učitel získal 3535 lístků s čísly od 0 do 100 pro výuku matematiky a 1960 lístků se všemi písmeny abecedy pro výuku jazyků. Počet sad může být samozřejmě nižší než 35, ale nikdy by neměl klesnout pod počet žáků ve třídě. Jedině tak bude zaručeno, že každé dítě má šanci při hře najít správné číslo nebo písmeno. Při větším počtu sad je šance pro hledání samozřejmě vyšší. Protože se však školy potýkají s nedostatkem financí stále více, začal jsem v pozdější době pomůcku nabízet jako sadu pěti archů pro jednotlivé žáky. Tím se stala cenově přijatelná pro kteroukoliv školu. Bohužel o její výrobu nemá doposud žádná firma zájem, takže ji objednávám v tiskárně v menších nákladech z vlastních prostředků, čímž se výroba poněkud prodražuje.
Lístky mají rozměr 4 x 4 cm a matematická část je od jazykové barevně odlišena, aby se při používání lístky nepletlyU každého písmene jazykové části je v rohu kartičky číslo od 1 do 10. Velikost tohoto čísla je určena frekvencí písmene v rozsáhlém českém textu, který byl vyhodnocen počítačem. Čím častěji je písmeno v textu zastoupeno, tím nižším číslem bylo ohodnoceno. Možnost využití kartiček se tak ještě zvyšuje:
A – 1, Á – 5, B – 6, C – 6, Č – 7, D – 3, Ď – 10, E – 1, É – 8, Ě – 5, F – 9, G – 9,
H – 6, CH – 8, I – 3, Í – 4, J – 5, K – 3, L – 2, M – 3, N – 1, Ň – 9, O – 1, Ó – 10,
P – 4, Q – 10, R – 4, Ř – 7, S – 2, Š – 7, T – 2, Ť – 9, U – 4, Ú – 9, Ů – 8, V – 2,
W – 10, X – 10, Y – 5, Ý – 8, Z – 6, Ž – 7 .
Část prázdných lístků učitel užije při některých hrách, ostatní slouží jako rezerva. Dají se na ně napsat znaky zničených lístků, učitelé cizího jazyka si doplní abecedu o chybějící písmena atd.
Doporučuji používat všechna písmena i čísla hned od začátku 1. třídy. Děti se učí rozlišovat známé a neznámé znaky zcela přirozeně a vůbec jim to nevadí.
Do kompletu archů patří ještě 4 kusy omyvatelných fólií ( obr. 2 ) o rozměru 58 x 19,5 cm. Z těch lze podle potřeb sestavovat různě velikou čtvercovou síť. Vzhledem k cenovému navýšení však fólie v současné době školám nenabízím.
Jazyková a matematická část PRŠÍ je jakousi základní sestavou. Na ni se může později nabalovat nekonečné množství lístečkových sad z kteréhokoliv oboru lidské činnosti podle potřeby osnov, zájmu dětí a učitelů. Tyto sady by mohly být vyráběny obdobně jako pexesa a dodávány postupně všem vlastníkům základní řady i ostatním zájemcům.
Ještě bych měl vysvětlit, proč jsem zvolil právě tento způsob práce s lístky. Hraní s písmenky a čísly není nic objevného. Avšak ve všech ostatních známých hrách jsou děti odkázány na desku pracovního stolu. Mnou nabízená metoda je uvádí do prostoru a umožní jim zapojit co nejvíce smyslů. Díky několikaletému ověřování mohu tvrdit, že děti jsou při práci méně unavené a jejich výkon je nesrovnatelně vyšší než při klasické výuce. Pomůcka také nenásilně plní podmínky diferencované výuky. Vyhovuje dětem slabým i nadprůměrným a díky aktivitám v prostoru stírá rozdíl mezi dětmi s výukovými i výchovnými problémy.
Součástí kompletu je také návod k didaktickým hrám. Celková koncepce PRŠÍ však umožňuje vymýšlet stále nové a nové hry a varianty práce.