Hrajeme si III.


Didaktické hry, tvořivá dramatika, kooperativní a projektové vyučování napříč předměty 3. ročníku ZŠ.

Zpracováno na základě výsledků čtyřletého projektu netradiční výuky na ZŠ, který autor navrhl a ověřoval v letech 1990 – 1994.

Ukázka :

Privatizace

Následující námět jsem získal při náhodné cestě automobilem. Mladý učitel Milan Ďureček, který část svého života prožil tuším v Kanadě, vyprávěl, co dělá někdy v matematice na druhém stupni ZŠ. Přivezl si řadu nabídkových katalogů obchodních domů. Děti “ nakupují “ a zjišťují, kolik korun budou k nákupu potřebovat. To znamená, že musí mít přehled o současném měnovém kurzu a na jeho základě vypočítávají výši své útraty.

Lze něco podobného zařadit do výuky ve 3. třídě ZŠ ? Námět přišel v době, kdy kolem nás probíhá privatizace všeho druhu. Mnoho lidí změnilo zaměstnání, protože jim byl navrácen obchod, který vlastnili jejich příbuzní. A toho lze využít :

Na lístky jsem napsal 32 prodejen, které byly vráceny původním majitelům – Domácí potřeby, Obuv, Ovoce-zelenina, Drogerie, Potraviny, Chovenka, Hodinářství, Modelářské potřeby, Zmrzlina, Mražené potraviny, Sklo-porcelán, Mototechna, Parfumerie, Tabák, Látky-koberce, Mlékárna, Hračky, Sportovní potřeby, Pečivo, Cukrárna, Hudebniny, Papírnictví, Květinářství, Kancelářské potřeby, Kožená galanterie, Galanterie, Kola, Knihkupectví, Elektro, Zlatnictví, Oděvy, Nábytek.

Každé dítě si vytáhlo z klobouku obchod, který privatizací získalo. V průběhu příštích tří týdnů pak děti vyráběly nabídkové katalogy svých obchodů. U nalepených, nakreslených či popsaných výrobků musela být vždy uvedena cena. Teprve potom začala vlastní práce v matematice. Čtyřčlenné skupinky obdržely několik katalogů a začaly si vybírat zboží. Každý ze čtyř žáků si vybral jednu věc, oznámil její cenu a všichni si ji zapsali. Sami potom sečetli jednotlivé ceny a nastalo jejich porovnávání. V každé skupině byla kalkulačka, na které jeden žák překontroloval výpočet. Pokud měl někdo z dětí chybu, snažili se mu ostatní pomoci, aby zjistil jakou a mohl si ji opravit. Teprve potom, pokud zbyl čas, mohly děti “ navštívit “ další obchody…

/ str. 32,33 /