Hrajeme si
II.
Didaktické hry, tvořivá dramatika, kooperativní a
projektové vyučování napříč předměty 2. ročníku ZŠ.
Zpracováno na základě výsledků čtyřletého
projektu netradiční výuky na ZŠ, který autor navrhl a ověřoval
v letech 1990 – 1994.
Ukázka :
Rodina a společnost – 23.
týden
“ Na hodnou mafii “
- O naší rodině jsme již hovořili v loňském roce.
V televizi i v rozhlase můžeme čas od času slyšet o mafiích. V nich
se také používá slovo rodina, jenže v poněkud širším smyslu. Mafie
vznikla téměř před dvěma sty lety na jihu Itálie v době vleklých
válek. Bohaté rodiny ve městech a vesnicích se rozhodly vlastními
silami zajišťovat pořádek. Moc jim ale zachutnala, a tak vznikla
velice silná a nebezpečná zločinecká organizace, se kterou bojuje
do dnešní doby policie na mnoha místech světa. Členové “ rodin “ si
mezi sebou pomáhají, ale vyžadují naprostou oddanost a velmi krutě
trestají sebemenší neposlušnost nebo zradu. My si
zahrajeme “ Na hodnou mafii “ . Nebudeme loupit, zabíjet a
podvádět, budeme pomáhat. Nejprve však musíme mít přehled o členech
naší “ rodiny “ . Každý přinese jméno a příjmení maminky, tatínka,
babiček a dědečků. Zároveň budeme potřebovat informace o tom,
jaké mají nebo měli povolání a ve kterém městě nebo vesnici bydlí.
Na mapu Československa budeme zapichovat praporky míst, kde žije
nějaký člen “ rodiny “ . Budeme tak vidět, na jak velkém území
můžeme působit, kde, jak a komu můžeme pomoci.
Např.:
V Letovicích se nám rozbije auto. Jeden tatínek
je ve Svitavách
autodopravce. Odtáhne auto do Moravské Třebové,
kde dědeček opravuje
auta. Možností je však více – Tatínek pracuje v
pneu servisu. Dodá gumy
svitavskému opraváři a ten na oplátku opraví auto
…
Vystoupil jsem omylem na jiné zastávce z
dálkového autobusu a ztratil
jsem se rodičům. Kdo mi pomůže ? …
Hrou cvičíme hlavně kombinační schopnosti a
orientaci. Můžeme ji rozvíjet i ve vyšších ročnících.
/ str. 55 /